W ramach projektu „Od Chrztu Polski do dzieła Cystersów” dofinansowanego przez Narodowe Centrum Kultury w Bazylice Katedralnej w Pelplinie odbył się koncert, którego motywem przewodnim było 1050-lecie Chrztu Polski.
31 sierpnia 2016 w pelplińskiej katedrze wystąpił Burkhard Ascherl oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Program artystyczny pt.: „1050-lecie Chrztu Polski” oficjalnie zakończył XVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Bazylice Katedralnej w Pelplinie.
Wstęp wolny.
 Burkhard Ascherl
Burkhard Ascherl – urodzony w 1961 roku, studiował muzykę sakralną na Państwowym Uniwersytecie Muzycznym w Würzburgu, który ukończył w 1985. W 1989 roku otrzymał dyplom mistrzowski muzyki organowej u prof. Günther Kaunzingera. Piastował stanowisko organisty kantora w Lohr/Main od 1985 do 1988, potem był organistą i kantorem w kościele St. Matthias w Berlinie/Schöneberg. Poza tym jest wykładowcą improwizacji organowej w szkole Episkopatu muzyki kościelnej w Berlinie i szefem klasy organów w Berlin College of Arts. Od 1993 roku pełni funkcję kantora miasta Bad Kissingen oraz dyrektora artystycznego cyklu Bad Kissingen Organ. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Posiada nagrania radiowe i płyty CD.urodzony w 1961 roku, studiował muzykę sakralną na Państwowym Uniwersytecie Muzycznym w Würzburgu, który ukończył w 1985. W 1989 roku otrzymał dyplom mistrzowski muzyki organowej u prof. Günther Kaunzingera. Piastował stanowisko organisty kantora w Lohr/Main od 1985 do 1988, potem był organistą i kantorem w kościele St. Matthias w Berlinie/Schöneberg. Poza tym jest wykładowcą improwizacji organowej w szkole Episkopatu muzyki kościelnej w Berlinie i szefem klasy organów w Berlin College of Arts. Od 1993 roku pełni funkcję kantora miasta Bad Kissingen oraz dyrektora artystycznego cyklu Bad Kissingen Organ. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Posiada nagrania radiowe i płyty CD.
 Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Istnieje od 35 lat. Jest profesjonalnym zespołem z historią i imponującym dorobkiem artystycznym. Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana, zespół (składający się z 24 zawodowych muzyków) nieustannie dąży do osiągnięcia doskonałości wykonań i odkrywania nowych obszarów muzycznych. Chór daje rocznie około 80-100 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, „orkiestralnym” poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury. Repertuar Polskiego Chóru Kameralnego jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski czy Paweł Łukaszewski. Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego, gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay, Frieder Bernius i Stephen Layton). Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, Rendezvous musique nouvelle, Soundstreams, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournées koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA, Kanady i Japonii. Oprócz ponad 70-ciu płyt CD (wydanych m.in. w Acte Préalable, BeArTon, Carus, DUX, Musica Sacra, Naxos, Wergo i Musidisque), kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych, między innymi dla Polskiej Telewizji (w tym komplet 68 offertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). Najnowsza z płyt CD zespołu, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.2, stawia Polski Chór Kameralny w wyjątkowej pozycji jedynego na świecie zespołu, posiadającego w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Poprzednia płyta, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.1 zarejestrowana na specjalne zaproszenie samego kompozytora została nagrodzona w maju 2010 prestiżową nagrodą Orphees D'Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej. Polski Chór Kameralny był 18 razy nominowany do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobył. Ostatnią nagrodę Fryderyk Polski Chór Kameralny otrzymał w 2014 roku za płytę Marian Borkowski Choral Works w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Polski Chór Kameralny jest członkiem TENSO (międzynarodowego stowarzyszenia europejskich chórów kameralnych). Jednym z najbardziej znaczących projektów artystycznych, których zespół jest pomysłodawcą i organizatorem, jest Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, prezentujący muzykę Amadeusza w wielu różnych stylach i przyciągający w sierpniu do Gdańska-Oliwy tysiące słuchaczy. W 2009 roku Jan Łukaszewski otrzymał Splendor Gedanensis za wykreowanie marki Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana w Gdańsku. W 2011 roku Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana został laureatem konkursu na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego. Z podobnie dużym zainteresowaniem melomanów spotkał się wpisujący się w obchody Roku Chopinowskiego Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku, który Polski Chór Kameralny zorganizował w Parku i Katedrze Oliwskiej w dniach 25-26 czerwca 2010 roku. We wrześniu 2013 roku Polski Chór Kameralny wraz z zespołem Musica Fiorita nagrał – oczekujące obecnie na wydanie - 55 motetów XVII-wiecznego gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera, w transkrypcji Jana Węcowskiego. Nagranie miało miejsce w zabytkowym Sanktuarium pw. Nawiedzenia NMP w Krośnie na Warmii. W 2013 r. Polski Chór Kameralny obchodził 35-lecie swej działalności.

|